—учасн≥ ≥нформац≥йн≥ технолог≥њ дистанц≥йного навчанн¤

ƒистанц≥йне навчанн¤ - це навчанн¤, при ¤кому наданн¤ учню  ≥стотноњ частини навчального матер≥алу ≥ б≥льша частина взаЇмод≥њ з  викладачем зд≥йснюютьс¤ з використанн¤м сучасних ≥нформац≥йних  технолог≥й: супутникових зв'¤зк≥в, комп'ютерних телекомун≥кац≥й,  нац≥онального ≥ кабельного телебаченн¤, мультимед≥а, навчальних систем.

—учасн≥ ≥нформац≥йн≥ технолог≥њ швидко зм≥нюютьс¤. ÷е стосуЇтьс¤  ¤к можливостей технолог≥й так ≥ њх вартост≥. «вичайно, у дистанц≥йному  навчанн≥ сл≥д використовувати найкращ≥ зразки технолог≥й. ƒл¤ њх вибору  можна скористатис¤ такими правилами. ƒобра технолог≥¤:

  1. «авжди доступна;
  2. «авжди включена (або може бути запущена одн≥Їю командою,  або стартуЇ автоматично за потребою);
  3. «авжди зв'¤зуЇ;
  4. —тандартизована;
  5. ѕроста;
  6. Ќе потребуЇ частин (CD-ROM Ц частина, ¤ка може бути  в≥дсутн¤, розм≥щенн¤ ≥нформац≥њ в ≤нтернет позбавл¤Ї цього  недол≥ку, немаЇ частин);
  7. ѕерсон≥ф≥кована;
  8. ћодульна;
  9. –обить те, що ви бажаЇте (м≥н≥м≥зуЇ помилки).

ћожна вид≥лити ш≥сть характеристик засоб≥в ≥нформац≥њ, що  використовуютьс¤ у дистанц≥йному навчанн≥:

  1. —имвольна система (презентац≥йн≥ атрибути) Ц тип символ≥в, що  використовуютьс¤ в засобах ≥нформац≥њ дл¤ сп≥лкуванн¤: текст,  ан≥мац≥¤, звук ≥ т.≥н.
  2. ƒоступн≥сть. —юди вход¤ть необх≥дн≥ ресурси та варт≥сть, вм≥нн¤  та навички, що необх≥дн≥ дл¤ ефективного використанн¤.
  3.  онтроль. як впливаЇ зас≥б на студента, шл¤хи роботи ≥з  засобами ≥нформац≥њ.
  4. –еактивн≥сть. ѕ≥дтримка студентськоњ активност≥ засобами  ≥нформац≥њ (внутр≥шн¤ активн≥сть).
  5. ≤нтерактивн≥сть. ƒ≥њ студента дл¤ отриманн¤ зворотного зв'¤зку  в≥д засобу ≥нформац≥њ.
  6. јдаптивн≥сть. «ас≥б ≥нформац≥њ ¤к забезпеченн¤ ситуац≥й  ≥ндив≥дуальних потреб.

 р≥м того, сучасн≥ технолог≥њ можуть класиф≥куватись ¤к:

презентац≥йн≥;
доставки;
взаЇмод≥њ.

ѕрезентац≥йн≥ технолог≥њ включають:

книги та друкован≥ матер≥али;
електронн≥ тексти та публ≥кац≥њ;
комп'ютерн≥ навчальн≥ програми;
мультимед≥а;
телебаченн¤;
рад≥о;
в≥ртуальну реальн≥сть та моделюванн¤;
електронн≥ п≥дтримуюч≥ системи.

“ехнолог≥њ доставки (синхронн≥ та асинхронн≥) включають:

рад≥отрансл¤ц≥¤;
ауд≥окасети;
телетрансл¤ц≥¤;
в≥деокасети;
CD-ROM;
DVD (цифров≥ в≥деодиски);
≥нтернет, ≥нтранет.

“ехнолог≥њ взаЇмод≥њ включають:

телеконференц≥њ;
електронну пошту;
групову мережу.

Ќин≥ дл¤ визначенн¤ темп≥в розвитку сучасних ≥нформац≥йних  технолог≥й використовуЇтьс¤ "закон ћура". «г≥дно з цим законом  швидк≥сть та спроможн≥сть збереженн¤ подвоюютьс¤ кожн≥ 18-24 м≥с¤ц≥,  варт≥сть, розм≥ри та використана потужн≥сть зменшуЇтьс¤ на такому ж  р≥вн≥. ѕропускна спроможн≥сть мереж зб≥льшилась у 1000 раз≥в за останнЇ  дес¤тир≥чч¤, траф≥к мереж продовжуЇ зб≥льшуватис¤ на 300-500% щор≥чно.  ¬с≥ спод≥ваютьс¤, що ц≥ тенденц≥њ не зм≥н¤тьс¤.

÷≥ тенденц≥њ мають великий економ≥чний вплив:

  1. Ќов≥ ≥нформац≥йн≥ технолог≥њ дозвол¤ють власникам ≥нформац≥њ  розпочинати роботу з малими початковими ≥нвестиц≥¤ми, що  в≥дкриваЇ нов≥ можливост≥ навчальним закладам зб≥льшити свою  аудитор≥ю.
  2. «меншуЇтьс¤ ц≥на за одиницю ≥нформац≥њ.
  3. ћереж≥ та телекомун≥кац≥йн≥ системи потребують великих  ≥нвестиц≥й, внасл≥док чого будуть з'¤вл¤тис¤ нов≥ мультинац≥ональн≥  компан≥њ.

 ниги та друкован≥ матер≥али. ÷≥ засоби Ї центральними у систем≥  дистанц≥йного навчанн¤. ¬они мають безл≥ч переваг Ц легк≥ у  використанн≥, легко переносити ≥ т. ≥н. «'¤вилис¤ два нов≥ типи: друк на  вимогу (мал≥ обс¤ги, можна використовувати формат pdf) та електронна  книга (http://www.rocketebook.com/).

≈лектронн≥ тексти та публ≥кац≥њ. ÷е новий механ≥зм використанн¤  ≥нформац≥йних технолог≥й дл¤ створенн¤ друкованих матер≥ал≥в. ћожна  вид≥лити два кроки створенн¤: етап до друку (чернетки зм≥сту, редагуванн¤  зм≥сту, макетуванн¤ стор≥нок) та етап п≥сл¤ друку (друк та доставка).  ѕовний цикл виготовленн¤ зм≥нивс¤ та прискоривс¤, к≥льк≥сть д≥ючих ос≥б  та посередник≥в зменшились.

ѕо¤ва нового типу публ≥кац≥њ вимагаЇ створенн¤ нових систем, що  працюють з метаданими (≥нформац≥¤ про ≥нформац≥ю).

 омп'ютерний трен≥нг.  омп'ютерний трен≥нг використовуЇ текст та  граф≥ку, з 90-х рок≥в розробники додали звук, в≥део та ан≥мац≥ю. Ќов≥  механ≥зми доставки (CD-ROM) дозвол¤ють зб≥льшити доставку ≥нформац≥њ  за один раз. ¬елику роль в≥д≥грають нов≥ засоби стиску ауд≥о та в≥део  ≥нформац≥њ, що спрощуЇ доставку ≥нформац≥њ.

ћультимед≥а. ¬елику роль у зб≥льшенн≥ можливостей мультимед≥а  в≥д≥грають авторськ≥ системи. “енденц≥Їю њх розвитку зараз Ї рух в б≥к  презентац≥њ матер≥ал≥в у ≤нтернет.

ћультимед≥а також розвиваЇтьс¤ ¤к розважальна ≥ндустр≥¤. ƒе¤к≥  вважають, що у майбутньому з'¤витьс¤ комб≥нац≥¤ осв≥тн≥х компонент з  розважальною презентац≥Їю Ц edutainment.

“елебаченн¤. ¬икористовуЇтьс¤ багатьма навчальними закладами  св≥ту ¤к зас≥б ≥нформац≥њ. –озм≥ри телепродукц≥њ зб≥льшуютьс¤ та стають  б≥льш технолог≥чними.

–ад≥о. ¬икористовувалось на початков≥й стад≥њ розвитку в≥дкритого  навчанн¤, зараз особливо попул¤рне у тих крањнах, де телебаченн¤ та  мереж мало. Ќин≥ р≥зн≥ локальн≥ рад≥останц≥њ зб≥льшили свою роль у  ™вроп≥, велика к≥льк≥сть працюЇ сьогодн≥ в ≤нтернет.

¬≥ртуальна реальн≥сть та моделюванн¤. ¬≥ртуальна реальн≥сть  походить в≥д моделюванн¤, ¤ке використовуЇтьс¤ дл¤ складних  тренувальних задач дл¤ в≥йськових, п≥лот≥в, оператор≥в електростанц≥й. 

‘ундаментальна ≥де¤ моделюванн¤ Ц це створенн¤ реальноњ ситуац≥њ дл¤  навчаЇмого. Ќа прот¤з≥ дек≥лькох дес¤тир≥чь моделюванн¤ виконуЇтьс¤ на  комп'ютерах, що дозвол¤Ї в≥дтворювати р≥зн≥ можливост≥ моделей. јле  проектуванн¤ та використанн¤ може бути досить тривалим ≥ потребуЇ  великих зусиль.

” в≥ртуальн≥й реальност≥ використовуЇтьс¤ тривим≥рна граф≥ка ≥  здеб≥льшого у ≥грах. –озвиток цього напр¤мку у навчанн≥ ще б≥льш  тривалий н≥ж у моделюванн≥.

≈лектронн≥ св≥ти. ќсновна концепц≥¤ електронного св≥ту Ц це з≥брати  ус≥ ресурси, що потр≥бн≥ дл¤ роботи (≥нформац≥¤, тренаж, ≥нструменти) до  ≥нтерфейсу користувача. ÷е надаЇ можлив≥сть користувачу в≥р≥шувати  проблеми, що з'¤вл¤ютьс¤ в процес≥ роботи в незалежн≥й манер≥  (http://www.epssinfosite.com/).

–ад≥отрансл¤ц≥¤ та ауд≥окасети. –ад≥отрансл¤ц≥¤ Ц це синхронна  доставка навчальних ауд≥оматер≥ал≥в, ¤ка не завжди може бути  оптимальною дл¤ де¤ких студент≥в. Ќовим напр¤мком зараз Ї ≤нтернет- рад≥о (http://realguide.real.com/stations/?c=460), ¤ке може стати  ауд≥об≥бл≥отекою дл¤ користувач≥в.

ƒругим асинхронним засобом Ї ауд≥окасети та ауд≥о CD. ¬они  широко поширен≥ ≥ на них ≥снують м≥жнародн≥ стандарти.

“елетрансл¤ц≥¤ та в≥деокасети. ‘орми синхронноњ телетрансл¤ц≥њ  розвиваютьс¤ в≥д "старого" телебаченн¤ до р≥зних додаткових метод≥в  (кабельне, супутникове, м≥крохвильове). «'¤вл¤ютьс¤ нов≥ технолог≥чн≥  р≥шенн¤ так≥, ¤к високо¤к≥сне TV (HDTV).

Ќа додаток до в≥деокасет з'¤вилис¤ в≥деодиски, Їмн≥сть ¤ких у ш≥сть  раз≥в б≥льша, н≥ж CD-ROM та забезпечуЇ прогл¤д в≥деозображенн¤ на  прот¤з≥ 3-х годин. “ак≥ DVD мають велику к≥льк≥сть переваг дл¤ осв≥ти,  наприклад, високу ¤к≥сть, пошуков≥ можливост≥, потенц≥йн≥ мультимовн≥  дор≥жки ≥ т.≥н.

CD-ROM. ÷≥ засоби зам≥нили дискети в середин≥ 90-х рок≥в,  зб≥льшивши обс¤г збер≥гаЇмоњ ≥нформац≥њ в 500 раз≥в. ÷е дуже зручно дл¤  доставки ауд≥о та в≥деофайл≥в.

CD-ROM маЇ м≥жнародний стандарт (ISO 9660), що полегшуЇ обм≥н  ≥нформац≥Їю. ѕрогнозуЇтьс¤, що попул¤рн≥сть цього засобу буде зростати.  ¬же зараз користувач≥ можуть виготовл¤ти своњ диски. ≤нтернет, ≥нтранет.  омп'ютерн≥ мереж≥ стають ключовим засобом  доставки навчальних матер≥ал≥в. —ерцем ¤к ≥нтернет, так ≥ ≥нтранет Ї  протокол TCP/IP ≥ це головне.

“елеконференц≥њ. ÷ей терм≥н маЇ велике поширенн¤ ≥ включаЇ  ауд≥оконференц≥њ, комп'ютерн≥ конференц≥њ та в≥деокоференц≥њ. јуд≥о та  в≥деоконференц≥њ Ц синхронн≥, комп'ютерн≥ конференц≥њ Ц асинхронн≥. јуд≥оконференц≥њ використовують звичайний телефонний зв'¤зок ≥  вони дуже дешев≥. ¬≥деоконференц≥њ мають м≥сце м≥ж групами, але на  прот¤з≥ останн≥х трьох рок≥в розвиваютьс¤ в≥деодошки, що може  покращити зв'¤зок.

ўодо комп'ютерних конференц≥й, то зустр≥чаЇтьс¤ багато форм, де  перш≥ використовували обм≥н текстовими пов≥домленн¤ми, а зараз можна  використовувати синхронний зв'¤зок з передачею граф≥ки, слайд≥в ≥  зв'¤зувати з ауд≥оконференц≥Їю.

≈лектронна пошта. Ќайб≥льш потужна асинхронна технолог≥¤, де  можна посилати листа ¤к окремим адресатам, так ≥ груп≥ людей. —писок  розсилки можна використовувати дл¤ виконанн¤ сп≥льноњ роботи при  розв'¤занн≥ р≥зних проблем.

” ¬≥дритому ун≥верситет≥ Ѕритан≥њ студенти 5% навчального часу  працюють з в≥деоматер≥алами, 15% часу Ц з ауд≥о та в≥деоматер≥лами ≥ 80%  часу працюють з друкованими матер≥алами. 


-->